Nieuws

Steeds meer huurders vechten met succes servicekosten van huurwoning aan

Foto: ANP.


https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4292730/steeds-meer-huurders-vechten-met-succes-servicekosten-van-huurwoning-aan


Mensen die een huis of flat huren in de vier grote steden in Brabant vechten steeds vaker de servicekosten aan bij de Huurcommissie. Met succes, want negen op de tien zaken worden door de huurder gewonnen. Volgens de Huurcommissie betalen huurders gemiddeld 61,32 euro per maand te veel. "Terwijl servicekosten geen cent winst op mogen leveren."



Geschreven door

Chris Bakker & Sven de Laet

Dat blijkt uit een analyse die Omroep Brabant maakte van uitspraken van de Huurcommissie. Hierbij is gekeken naar uitspraken die de Huurcommissie deed over servicekosten tussen 1 januari 2019 en 31 december 2022, in de Brabantse steden Den Bosch, Eindhoven, Breda en Tilburg.

Aantal zaken neemt toe
Het aantal zaken over servicekosten neemt fors toe. Waar in 2019, 2020 en 2021 het aantal uitspraken rond de 20 bleef, waren er in 2022 in totaal 129 uitspraken over servicekosten in de vier grote Brabantse steden. Servicekosten zijn kosten voor bijvoorbeeld schoonmaak, tuinonderhoud of een huismeester. Ook kan in de servicekosten een bedrag zitten voor bijvoorbeeld gordijnen, vloerbedekking of meubels.

De Bredase Laura stapte vorig jaar naar de huurcommissie omdat ze vond dat de kosten die ze moest betalen niet klopte. Een paar weken geleden kreeg ze de uitspraak van de Huurcommissie, waarin staat dat ze vorig jaar ruim 1.200 euro te veel betaalde. "Dat is nogal wat", lacht ze als boer met kiespijn. "Zeker voor een student."

Bij Laura ging het belletje rinkelen toen er niks werd gedaan aan de problemen in haar appartement. "Ik heb in mijn studio veel last van vocht en schimmel. In mijn badkamer hangt zelfs een volledige wand, inclusief wastafel los. Verder hebben we regelmatig storingen, de wifi doet het dagen niet en afgelopen winter zaten we meerdere keren zonder warm water."

Maar oplossingen, die kwamen er dus niet. Reden voor Laura om op opheldering te vragen bij verhuurder Xior. "Ik wilde een afrekening, waarin stond hoe die kosten worden opgebouwd. Maar die uitleg heb ik nooit gekregen."

Geen cent winst
De woonbond is een landelijke organisatie die opkomt voor de belangen van huurders, zoals Laura. Volgens woordvoerder Mathijs ten Broeke van de woonbond gaat het vaker op die manier mis. "We weten dat verhuurders misbruik maken van de servicekosten, terwijl ze er eigenlijk geen cent winst op mogen maken. Alles moet worden besteed aan rekeningen."

En dus helpt het volgens Ten Broeke om aan te kloppen bij de Huurcommissie. "De kans dat je als huurder gelijk krijgt, is gezien de uitspraken van de laatste tijd vrij groot. Als je het vermoeden hebt dat je te veel betaald en geen uitleg krijgt, blijkt dat je vaak gelijkt hebt. Dat gaat vaak al om een paar tientjes per maand. Moet je nagaan wat dat voor een heel jaar betekent."

Maar wat als je eenmaal gelijk krijgt? "De verhuurder moet de uitspraak van de Huurcommissie opvolgen", legt Ten Broeke uit. "Maar we zien ook dat dat niet altijd meteen gebeurt. Dan is het helaas nodig om naar de kantonrechter te stappen. Stop in ieder geval niet zelf met het betalen van je huur. Dan speel je ook met je eigen rechten."

Huurcommissie
De Huurcommissie is een onafhankelijke landelijke commissie waar huurders en verhuurders heen kunnen gaan als ze het oneens zijn over de huurprijs. Naast servicekosten kijkt de Huurcommissie ook naar andere kosten. Bijvoorbeeld de huurprijs zelf of als er iets kapot is aan de woning. Meer informatie over de Huurcommissie is te vinden op 
deze website.

Reageren op dit verhaal? Mail naar research@omroepbrabant.nl.


Een titel toevoegen

Dit is het tekstgebied voor deze alinea. Om wijzigingen aan te brengen, klikt u hier en begint u met typen. Nadat u de inhoud hebt toegevoegd, kunt u de opmaak aanpassen met verschillende kleuren, lettertypen, lettergrootten en opsommingstekens. 

Handige informatie!

 Wij vinden goede communicatie heel belangrijk. Helemaal als het om uw wonen gaat. Daarom vindt u hier de rechtstreekse werknummers van de wijkconsulenten. Ook van Uw wijk!

In gesprek!

Krijgt u bij Mooiland geen gehoor. Dan kunnen deze wijkconsulenten uw wellicht verder helpen.

Vergadering 30 mei, MFA

We zijn druk bezig om 2 avonden te organiseren voor alle bewoners van Mooiland in Land van Cuijk.

Hieronder vallen heel Cuijk waaronder Heeswijk, de Valuwe, Padbroek en Centrum. Haps, Vianen, Beers, Katwijk en Linden. Hierover binnenkort meer!!

                                      NIEUWS 

In gesprek met Elly Pansier,

Directeur wonen bij wooncorporatie Mooiland


 

Elly is gepokt en gemazeld als directeur bij een wooncorporatie. Afgestudeerd in bouwkunde en bestuurskunde wist zij zich altijd te onderscheiden in het menselijk aspect. Waar haar studiegenoten zich gelijk wierpen op het tekenen, vroeg zij zich eerst af hoe het prettig en comfortabel wonen zou zijn. Elly heeft geen sociale opleiding, zoals ze zelf zegt zou ze daar ook niet geschikt voor zijn. Zo krijgen de woonconsulenten van haar groot respect met welke moeilijke, soms schrijnende, situaties die te maken krijgen. Elly was gebiedsontwikkelaar onder andere in Nijmegen. Toen er minder werd gebouwd door een crisis kwam ze terecht in de wereld van sociale huur. Er is altijd vraag na sociale woningen, zo was haar gedachte.

Ze was ook directeur bij woningcorporaties in Nijmegen en Roermond. Nu alweer ruim 6 jaar bij Mooiland. Elly vindt het prettig als iets een begin en een eind heeft plus dat er wel een uitdaging moet liggen. Als directeur wonen is het veel vergaderen. Om overzicht te houden is het belangrijk van de afdelingen de grote lijnen in de gaten te houden. Het resultaat is daarna wel zichtbaar in de cijfers. Ze deelt vooral kennis met haar collega’s. Om bij te blijven leest ze veel (vak) literatuur en krijgt ze informatie aangeleverd van experts die binnen Mooiland werken.

Voor zichzelf leest ze graag filosofie en cultuur en hoe dingen vroeger waren. Bij vakantie krijgt ze vaak een unheimlich gevoel. Hoewel ze zeker tijd maakt voor haar gezin is ze graag aan het werk. En vind ze nog tijd om als vrijwilliger fondsen voor een goed doel te werven. Zoals Elly zelf zegt: “ik heb veel energie”. Ze vindt haar taak als directeur niet moeilijk. Als de uitdaging hier bij Mooiland er niet meer is gaat ze weer verder kijken. “Het moet geen routine worden, dat werkt niet voor mij.” Aldus Elly.

Wat ze moeilijk blijft vinden zijn de sloop en nieuwbouwprojecten. Daar komen zoveel emoties bij. Mensen wonen soms al meer dan 40 jaar in hun huurhuis. Dat is hun thuis. Daarom wil ze zoveel mogelijk naar de informatieavonden van deze projecten. Ze heeft nu bij Mooiland 12 van deze grote projecten gedaan en het komt altijd goed. Bewoners hebben vaak het gevoel dat het ze overkomt en zelf geen inspraak hebben. Nu er een woningcrisis is zullen mensen ook ontevreden zijn, je kan niet iedereen tevreden stellen.

Een derde van Mooiland zijn bezit staat in Land van Cuijk. Elly zou dan ook graag de focus verkleinen. Nu heeft Mooiland bezit van Apeldoorn tot den Bosch dat is een groot gebied. Daarom heeft ze ook regelmatig overleg met alle gemeenten waar Mooiland actief is. Dit vraagt veel tijd en organisatie.

Elly wil graag meegeven dat mensen op leeftijd vaak te laat gaan nadenken over de toekomst in hun huurwoning. Nu, aan het begin van de vergrijzing krijgt Mooiland 12 keer per week een telefoontje over een oudere persoon die diezelfde dag nog hulp nodig heeft. Dit aantal zal alleen nog maar oplopen. Daarom dringt Elly aan zelf op tijd na te denken hoe je als oudere toch goed en veilig kan blijven wonen. Veel mensen die alleen komen te staan in een eengezinswoning willen niet weg omdat ze in een nieuw appartement veel meer gaan betalen. Elly vindt dit niet echt een excuus, meer een reden om de discussie af te kappen. Een verhuizing staat in de top drie van grootste gebeurtenissen in een mensenleven. Ze begrijpt dat dit veel impact heeft. De extra kosten vallen vaak mee door de kleinere beter geïsoleerde woning. En omdat ze een huis van Mooiland achterlaten kunnen ze vaak voorrang krijgen. “Als de verhuizing is geweest” zegt Elly, hoor ik vaak terug van bewoners; “dat had ik 10 jaar eerder moeten doen.”

Elly weet dat de gemiddelde actieve zoektijd 10 maanden is. Er is de kwaliteitszoeker die echt een bepaald type woning wil en de woningzoeker die nú een woning wil. Voor die laatste groep is de wachttijd mits een actieve zoeker dus gemiddeld 10 maanden. 1 op de 5 woningen wordt verloot. Zo probeert Mooiland mensen met een kortere inschrijftijd ook tegemoet te komen. Op het moment maakt ze zich zorgen over de energiecrisis, nu ziet ze het nog niet terug in de cijfers van bijvoorbeeld huurachterstand, maar ze is bang dat dat nog gaat komen. Mooiland wil mensen graag helpen om prettig te wonen en te weten wat er speelt. Daarvoor is er ook een webcareteam die in de gaten houd wat er op Instagram, LinkedIn of Facebook geplaatst word. Zodat Mooiland actief mee kan denken. Het was fijn Elly te ontmoeten om ook eens een kijkje te krijgen in de directiekamer. Het is een geruststellende gedachte dat Elly altijd voor verbetering gaat. Elly dankjewel voor je tijd!


Prestatie afspraken

Sinds kort hebben we drie nieuwe leden bij huurdersbelangen Cuijk. Twee daarvan gaan deelnemen aan de prestatie afspraken. Zij hebben hier al een cursus voor gevolgd en zij konden al meedelen dat er al nationale prestatie afspraken zijn gemaakt (zie afbeelding hiernaast) Binnenkort gaan zij deelnemen namens huurdersbelangen Cuijk aan de onderhandelingen hierover met Mooiland en gemeente Land van Cuijk. We houden u op de hoogte via deze website en via Facebook van Huurdersbelangen Cuijk.. 

Vergadering 03 mei 2023, MFA

Afgelopen woensdag (3-5) effectief en gezellig vergaderd. Alphons van Mooiland was hierbij aanwezig.


We zijn druk bezig met de voorbereidingen voor het organiseren van een huurders avond voor de mensen uit Cuijk en aangrenzende buurtdorpen.

Binnenkort volgt hier meer informatie over, blijf ons volgen!


En schroom niet om ook met ideeën te komen, deze zijn altijd welkom!! Deze kun je sturen naar info@huurdersbelangencuijk.nl.


Fijne weekend allemaal.


Voorzorgcirkel



Op uitnodiging van Alphonse Kemperink (wijkconsulent) waren wij dinsdag avond bij de bijeenkomst van de voorzorgcirkel. Dit is een mooi initiatief van Mooiland (sleutel tot langer thuis wonen), de gemeente Land van Cuijk, Sociom en Pantein. Dit initiatief willen ze gaan opstarten in wooncomplex de Lavendel.


Tegenwoordig hebben we te maken met dubbele vergrijzing. Er zijn veel oudere mensen, mensen worden steeds ouder en worden geacht langer thuis te blijven wonen vanwege de beperkte zorg. De voorzorgcirkel moet er voor zorgen dat senioren praktische zorg krijgen van medebewoners van het complex. Bijvoorbeeld een kleine boodschap van de supermarkt, vervoer naar ziekenhuis of doktersbezoek of hulp bij computerproblemen. Dit is nu in opstartfase we blijven dit op de voet volgen.


Controleer je huurverhoging


Veel huurders krijgen weer een huurverhoging op de mat. De Woonbond heeft een online check gelanceerd waarmee huurders kunnen controleren of de huurverhoging wel aan alle regels voldoet, of dat je de huurverhoging met een bezwaar kunt tegenhouden.

Via www.checkhuurverhoging.nl kun je je huurverhoging controleren.

De check levert dan een model bezwaarschrift die past bij jouw situatie.

Lees meer in ons nieuwsbericht: https://www.woonbond.nl/nieuws/controleer-je-huurverhoging-0

Of in het webdossier huurverhoging 2022: https://www.woonbond.nl/huren-en-recht/huurverhoging-2022



Huurcommissie opent registratiepunt 

 huurders die de huur niet kunnen betalen

De huurcommissie heeft op verzoek van minister Ollongren een registratiepunt opgezet waar huurders die door de Coronacrisis in de financiële problemen zijn geraakt en de huur niet meer kunnen betalen een melding kunnen doen. Zo wil de minister meer zicht krijgen op hoe vaak verhuurders maatwerk weigeren voor huurders die in de knel zitten.

 
Rijksoverheid

Het is een online registratiepunt (externe link), maar huurders die geen toegang hebben tot internet kunnen voor hun registratie contact opnemen met de helpdesk van de huurcommissie via 070-375 4300. De helpdesk is bereikbaar op werkdagen van 9.00 tot 12.00 uur en van 13.00 tot 17.00 uur. 

‘Nauwe blik op betaalbaarheid'

Het meldpunt is dus alleen bedoeld voor mensen die de huur niet kunnen betalen, en waarbij de verhuurder geen maatwerk toepast nadat de huurder hier om heeft gevraagd. Hieruit blijkt opnieuw dat de minister een erg nauwe blik heeft als ze kijkt naar huurders die financieel in de knel komen. Huurders besparen vaak al op andere belangrijke zaken zoals lidmaatschap van een vereniging, dagelijkse boodschappen of het verwarmen van de woning. 

Doe een melding

Alhoewel de Woonbond vindt dat de minister meer moet doen om huurders tegemoet te komen in de crisis, roepen we huurders die nul op het rekest kregen van hun verhuurder wel op een melding te doen bij het registratiepunt (externe link). Woonbonddirecteur Zeno Winkels: ‘Het morele appel aan verhuurders is vooralsnog het enige dat de minister doet. Dat is te mager. Maar als zelfs dat nergens toe leidt omdat verhuurders niet reageren op het pleidooi van hun huurder, is het goed dat het ministerie hier signalen over ontvangt.’

De huurcommissie benadrukt dat het registratiepunt bedoeld is om gegevens te verzamelen. Er wordt geen procedure gestart, zoals gewoonlijk bij de huurcommissie wel kan. Voor het ‘maatwerk’ bestaan immers geen wettelijke garanties waar de huurcommissie op kan toetsen.

Huurbevriezing en huurverlaging in 2020

In het Sociaal Huurakkoord is afgesproken dat huurders met een laag inkomen en relatief hoge huur huurverlaging of bevriezing kunnen krijgen. Eind 2019 zijn de regels voor huurverlaging en huurbevriezing in 2020 bekend gemaakt. Hoe zit het daar precies mee? Wanneer kun je het krijgen? Hoe vraag je het aan? Veelgestelde vragen op een rijtje.

Hoe vraag ik huurverlaging of huurbevriezing?
Met een brief aan uw woningcorporatie. Wilt u een voorbeeldbrief? Doe de online check. Als blijkt dat het zin heeft om huurverlaging of huurbevriezing te vragen geeft de check u een voorbeeldbrief die u direct kunt opsturen aan uw verhuurder. 

Wie kan huurbevriezing vragen?

In 2020 gaat het om twee groepen corporatiehuurders van sociale huurwoningen:

Groep 1

Huishoudens met een kale huur boven de ‘aftoppingsgrens’ en een laag inkomen.

De aftoppingsgrens in 2020 is:

€ 619,01 voor een- en tweepersoonshuishoudens
€ 663,40 voor huishoudens van drie of meer personen.  
Met 'laag inkomen' wordt bedoeld:

Lager dan €15.500 als je alleen woont
Lager dan €26.500 als je met 2 personen woont
Lager dan €33.500 als je met 3 of meer personen woont
Groep 2

Huishoudens met een kale huur boven de € 737,14 en een iets hoger inkomen.

Met 'iets hoger inkomen' wordt bedoeld:

Tussen €15.500 en € 27.000 als je alleen woont
Tussen €26.500 en € 37.000 als je met 2 personen woont
Tussen €33.500 en €43.500 als je met 3 of meer personen woont.
Wie kan huurverlaging vragen?
Huishoudens met een rekenhuur boven de € 737,14 en een laag inkomen.

Met 'laag inkomen' wordt bedoeld:

Lager dan €15.500 als je alleen woont 
Lager dan €26.500 als je met 2 personen woont
Lager dan €33.500 als je met 3 of meer personen woont
De huur wordt dan verlaagd tot onder de 'rekenhuur' van € 737,14 waardoor de huurder in aanmerking komt voor huurtoeslag.

Wat is rekenhuur?

De kale huur plus maximaal €48 aan servicekosten waarvoor huurtoeslag mogelijk is. Dat zijn servicekosten voor:

schoonmaak gemeenschappelijke ruimten
verlichting en verwarming gemeenschappelijke ruimten
diensten van een huismeester, flatwacht of buurtconciërge reparaties en onderhoud aan dienst- en recreatieruimten Waar zijn de inkomensgrenzen op gebaseerd?
Aedes en Woonbond hebben het NIBUD gevraagd om met inkomensgrenzen te komen, waarbij NIBUD gekeken heeft naar de koopkracht van verschillende type huishoudens. Daarom zijn de inkomensgrenzen bij grotere gezinnen ook hoger dan bij alleenstaanden, omdat zij hogere uitgaven hebben om te voorzien in levensonderhoud.

Is de €15.500,- grens niet te laag? 

De grenzen zijn ​gebaseerd op berekeningen van het NIBUD. Die hebben daarbij gekeken naar de koopkracht van verschillende type huishoudens. 

Toch is grens van €15.500,- (die geldt voor huurbevriezing voor alleenstaanden met een huur tussen de aftoppingsgrens en de liberalisatiegrens ​of huurverlaging bij een huur boven de liberalisatiegrens) inderdaad laag. Zelfs met een bijstandsuitkering kom je nu niet in aanmerking. Alleen huurders met een laag inkomen en fiscale aftrekposten vallen nu in deze groep. 

De signalen die we hierover binnen hebben gekregen nemen we mee in de evaluatie voor aanpassingen aan de regeling voor volgend jaar. We evalueren de grenzen samen met Aedes en het NIBUD. Wat ons betreft moet deze grens voor het komende jaar omhoog. 

Overigens kunnen huurders die net boven deze grens zitten, wel contact opnemen met hun corporaties. Sommige corporaties gaan coulant met deze grens om.

Vanaf wanneer kan ik aanvragen?
De nieuwe afspraken gelden vanaf 1 januari 2020. Huurverlaging kan gedurende het gehele jaar worden aangevraagd. Bij toekenning wordt de huurprijs verlaagd op de 1e van de maand waarop de corporatie het verzoek van de huurder heeft ontvangen.

Huurbevriezing betekent dat de huurverhoging niet doorgaat. Dat moet je aanvragen vóórdat de jaarlijkse huurverhoging ingaat. Bij de meeste verhuurders is dat per 1 juli. 

Woont u al minstens zes maanden relatief duur? Dan kunt u huurbevriezing of huurverlaging vragen. Komt u er door pensionering voor in aanmerking? Dan hoeft u geen 6 maanden te wachten. U kunt dan direct een aanvraag doen.

Veel corporaties hebben aangegeven in verband met de coronacrisis coulant te zijn voor huurders met een inkomensdaling. Het kan dus heel goed dat uw corporatie bereid is om huurverlaging of bevriezing toe te passen terwijl uw korter dan zes maanden relatief te duur woont. Neem daarvoor contact op met uw corporatie.

Bij wie moet ik aanvragen?
Bij uw woningcorporatie. Voordat uw woningcorporatie uw aanvraag goedkeurt zal deze documenten willen zien waaruit blijkt:

wie er op uw adres zijn ingeschreven (bijvoorbeeld via uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP));
wat het inkomen is van alle volwassenen die op uw adres zijn ingeschreven (Formulier inkomensverklaring via de Belastingdienst, recente salarisstroken of uitkeringsspecificaties).

U kunt deze documenten direct met uw aanvraag meesturen, maar u kunt er ook voor kiezen te wachten tot uw verhuurder u vraagt om deze documenten op te sturen.


Waarom alleen voor corporatiehuurders?
In 2018 sloten de Woonbond en corporatiekoepel Aedes een Sociaal Huurakkoord. Daarin maakten we afspraken over een gematigde jaarlijkse huurstijging en over huurbevriezing/huurverlaging. Helaas wilden de koepels van particuliere verhuurders en institutionele beleggers niet meedoen met die afspraken. De Woonbond pleit voor politiek ingrijpen om te zorgen voor betaalbare huurprijzen bij particuliere verhuurders en beleggers. Met de woningcorporaties kwamen we gelukkig wel tot afspraken.

Kan het dat mijn corporatie andere afspraken heeft?
Dat kan. Woningcorporatie(s) en huurdersorganisatie(s) kunnen lokaal of regionaal eigen afspraken maken over specifiek maatwerk. Die afspraken kunnen op onderdelen afwijken van de hierboven genoemde landelijke afspraken. 


Klachten, vragen over uw woningcorporatie

Heeft u een klacht over hoe de woningcorporatie u behandelt?

Deze klachten kunt u melden via de interne klachtenprocedure van de woningcorporatie. Bent u daarna nog steeds niet tevreden? Dan kunt u een onafhankelijke klachtencommissie inschakelen. Woningcorporaties zijn verplicht zich bij een onafhankelijke klachtencommissie aan te sluiten. Het adres van deze commissie vindt u op de website van uw woningcorporatie. Of u kunt het opvragen bij uw woningcorporatie.

Heeft u een klacht over achterstallig onderhoud of werkzaamheden aan de woning?

Probeer het eerst samen op te lossen met de verhuurder (de woningcorporatie).

Lukt dit niet, neem dan contact op met de Huurcommissie. Bespreek met hen de mogelijkheden voor eventuele volgende stappen.

Wilt u meer weten over andere gerechtelijke stappen? Neem dan contact op met het Juridisch Loket. U kunt ook voor advies terecht bij uw rechtsbijstandsverzekering.

Meer informatie vindt u op de website van de Rijksoverheid. KLIK HIER

Veroorzaken uw buren overlast?

Heeft u een conflict met uw buren? Of ondervindt u overlast van uw buren en komt u er samen niet uit? Neem dan contact op met de woonconsulent van uw verhuurder om de situatie te bespreken. Soms zal de verhuurder (de woningcorporatie) bemiddelen of andere maatregelen treffen om overlast op te lossen. Ook hebben veel gemeenten een meldpunt woonoverlast. Zo’n meldpunt geeft advies. Het meldpunt schakelt de juiste hulp in, wanneer dat nodig is. Ook kunt u buurtbemiddeling overwegen. Buurtbemiddeling wordt meestal door vrijwilligers gedaan. Wilt u weten of in uw gemeente buurtbemiddeling bestaat en welke organisatie dit aanbiedt? Neem dan contact op met de woningcorporatie of met de gemeente.

Heeft u een geschil met uw woningcorporatie over de huur? Bijvoorbeeld over de huurprijs, huurverhoging of de servicekosten?

 Daarvoor moet u in de eerste instantie contact opnemen met uw woningcorporatie. Komt u er met de woningcorporatie niet uit, neem dan contact op met de Huurcommissie, het Juridisch Loket of met juridisch adviseur die u zelf heeft gekozen. Op de website van de huurcommissie vindt u meer informatie over dit onderwerp.

Heeft u een meningsverschil met uw woningcorporatie over de huurovereenkomst? 

Neem dan contact op met het Juridisch Loket.

Heeft u als huurdersvereniging een conflict met de corporatie?

De rechten van huurdersorganisaties zijn geregeld in de Wet op het overleg huurders verhuurder (WOHV). Heeft u een conflict over het navolgen van deze regels? Neem dan contact op met de Huurcommissie.

Heeft u een klacht over het toewijzen van woningen of Zoekt u een woning en heeft u hier klachten over?

Neem dan contact op met de betreffende woningcorporatie of uw gemeente. U kunt bij de gemeente of de verhuurder informeren naar (het bestaan van) een huisvestingsverordening, afspraken over de woonruimteverdeling en een regionale klachtencommissie woonruimteverdeling. Voor vragen over individuele toewijzingen kunt u meestal terecht bij de regionale klachtencommissie woonruimteverdeling.  

Heeft u vragen over het woonbeleid of  over het woonbeleid in uw gemeente?

 Of over de afspraken met de corporaties over de huisvesting van mensen met een lager inkomen? Neem dan contact op met uw gemeente.

Heeft u een vraag over de (inkomensafhankelijke) huurverhoging?

Bekijk dan de informatie op de website van de Huurcommissie. Ook kunt u voor advies met hen contact opnemen.

Bent u het niet eens met de huurverhoging?

Bent u het niet eens met de huurverhoging en huurt u een sociale huurwoning? Neem dan contact op met de huurcommissie.

Huurt u een huis in de vrije sector en bent u het niet eens met de huurverhoging? Dan kunt u niet terecht bij de Huurcommissie. U kunt in dit geval een gerechtelijke procedure starten. Voor advies hierover kunt u contact opnemen met het Juridisch Loket of met uw rechtsbijstandsverzekering.

Heeft u een vraag over leefbaarheid ?

Heeft u vragen of opmerkingen over de leefbaarheid in uw buurt? Dan kunt u terecht bij uw gemeente, voor advies of voor het doen van een melding.

Heeft u een vraag over de verhuurderheffing?

De verhuurderheffing wordt uitgevoerd door de Belastingdienst. Heeft u hier vragen over? Neem dan contact op met de Belastingdienst.

Heeft u een vraag of klacht over woningontruiming?

Heeft u een vraag of een klacht over een (dreigende) woningontruiming? Probeer het eerst samen op te lossen met de verhuurder. Lukt dat niet, dan kunt u contact opnemen met het Juridisch Loket. U kunt ook voor advies terecht bij uw rechtsbijstandsverzekering.

Wat is de maximale huurverhoging in 2020?

De huur van uw huis mag vanaf 1 juli 2020 maximaal 5,1% tot 6,6% omhoog. De stijging hangt af van uw inkomen in 2018 en geldt alleen voor sociale-huurwoningen. Huurt u in de vrije sector? Dan geldt er géén maximum huurverhoging. De meeste verhuurders verhogen de huur per 1 juli.

Inkomen tot € 43.574: 5,1%

Was uw huishoudinkomen € 43.574 of minder in 2018? Dan mag de huur van uw huis vanaf 1 juli 2020 hooguit 5,1% (2,6% inflatie 2019 + 2,5 procentpunt) omhoog. Dat geldt dus voor de huurverhoging per 1 juli 2020.

Bestaat uw huishouden uit meer dan 3 personen? Of telt uw huishouden een of meer AOW-gerechtigden? Ook dan is de huurverhoging per 1 juli 2020 maximaal 5,1%, ongeacht uw inkomen. 

Geen € 25 huurverhoging voor huren onder € 300

In de MG-circulaire 2020-01 staat onder voorbehoud een toegestane huurverhoging van € 25 huurverhoging voor huren onder € 300. Maar die huurverhoging geldt niet in 2020. De maximale huurverhoging is ook voor huren onder € 300 5,1% (of 6,6%, zie volgende paragraaf).

Het wetsvoorstel dat deze huurverhoging van € 25 voor huren onder de € 300 mogelijk zou hebben gemaakt, is niet ingediend voor 1 april. Daardoor kon het parlement er ook niet over stemmen. Daarom geldt deze huurverhoging in 2020 niet. 

Inkomen boven € 43.574: 6,6%

Was uw huishoudinkomen € 43.574 of meer in 2018? En heeft geen van de bewoners de AOW-gerechtigde leeftijd bereikt en bestaat uw huishouden uit maximaal 3 personen? Dan mag de huur met meer dan 5,1%, maar met hooguit 6,6% (2,6% inflatie 2019 + 4,0 procentpunt) omhoog. Gaat uw huur met meer dan 5,1% (maar maximaal 6,6%) omhoog? Dan moet uw verhuurder een huishoudverklaring van de Belastingdienst bij zijn huurverhogingsvoorstel voegen. Uit die verklaring moet blijken dat uw huishoudinkomen 2018 hoger was dan € 43.574.

De hogere huurverhoging geldt niet voor:

huishoudens waarvan 1 of meer bewoners de AOW-gerechtigde leeftijd hebben bereikt op de voorgestelde ingangsdatum van de huurverhoging (meestal 1 juli);

huishoudens die op de voorgestelde ingangsdatum van de huurverhoging bestaan uit 4 of meer personen.
Voor deze huishoudens mag de huur dus maximaal 5,1% omhoog.

Kamers, woonwagens, woonwagenstandplaats: vanaf 1 juli 2020 4,1%

Huurt u een kamer, woonwagen of woonwagenstandplaats? Dan mag de huur vanaf 1 juli 2020 hooguit 4,1% (2,6% inflatie 2019 + 1,5 procentpunt) omhoog.

Hoeveel het inkomen van uw huishouden was, doet er dan niet toe. De verhuurder mag ook geen informatie over uw inkomen opvragen bij de Belastingdienst.

Huurverhoging vrije sector

Huurt u een vrije-sectorwoning? Dan mag de verhuurder zelf weten hoeveel hij de huur verhoogt. Behalve als in het huurcontract een indexeringsclausule staat. Dan staat de jaarlijkse huurverhoging vast.

Lees verder over de regels voor huurverhoging en de indexeringsclausule in de vrije sector.

Bezwaar maken huurverhoging

Heeft u een sociale-huurwoning en bent u het niet eens met de huurverhoging? Dan kunt u bij de verhuurder bezwaar maken tegen huurverhoging.


Share by: