Foto: ANP.
Mensen die een huis of flat huren in de vier grote steden in Brabant vechten steeds vaker de servicekosten aan bij de Huurcommissie. Met succes, want negen op de tien zaken worden door de huurder gewonnen. Volgens de Huurcommissie betalen huurders gemiddeld 61,32 euro per maand te veel. "Terwijl servicekosten geen cent winst op mogen leveren."
Geschreven door
Dat blijkt uit een analyse die Omroep Brabant maakte van uitspraken van de Huurcommissie. Hierbij is gekeken naar uitspraken die de Huurcommissie deed over servicekosten tussen 1 januari 2019 en 31 december 2022, in de Brabantse steden Den Bosch, Eindhoven, Breda en Tilburg.
Aantal zaken neemt toe
Het aantal zaken over servicekosten neemt fors toe. Waar in 2019, 2020 en 2021 het aantal uitspraken rond de 20 bleef, waren er in 2022 in totaal 129 uitspraken over servicekosten in de vier grote Brabantse steden. Servicekosten zijn kosten voor bijvoorbeeld schoonmaak, tuinonderhoud of een huismeester. Ook kan in de servicekosten een bedrag zitten voor bijvoorbeeld gordijnen, vloerbedekking of meubels.
De Bredase Laura stapte vorig jaar naar de huurcommissie omdat ze vond dat de kosten die ze moest betalen niet klopte. Een paar weken geleden kreeg ze de uitspraak van de Huurcommissie, waarin staat dat ze vorig jaar ruim 1.200 euro te veel betaalde. "Dat is nogal wat", lacht ze als boer met kiespijn. "Zeker voor een student."
Bij Laura ging het belletje rinkelen toen er niks werd gedaan aan de problemen in haar appartement. "Ik heb in mijn studio veel last van vocht en schimmel. In mijn badkamer hangt zelfs een volledige wand, inclusief wastafel los. Verder hebben we regelmatig storingen, de wifi doet het dagen niet en afgelopen winter zaten we meerdere keren zonder warm water."
Maar oplossingen, die kwamen er dus niet. Reden voor Laura om op opheldering te vragen bij verhuurder Xior. "Ik wilde een afrekening, waarin stond hoe die kosten worden opgebouwd. Maar die uitleg heb ik nooit gekregen."
Geen cent winst
De woonbond is een landelijke organisatie die opkomt voor de belangen van huurders, zoals Laura. Volgens woordvoerder Mathijs ten Broeke van de woonbond gaat het vaker op die manier mis. "We weten dat verhuurders misbruik maken van de servicekosten, terwijl ze er eigenlijk geen cent winst op mogen maken. Alles moet worden besteed aan rekeningen."
En dus helpt het volgens Ten Broeke om aan te kloppen bij de Huurcommissie. "De kans dat je als huurder gelijk krijgt, is gezien de uitspraken van de laatste tijd vrij groot. Als je het vermoeden hebt dat je te veel betaald en geen uitleg krijgt, blijkt dat je vaak gelijkt hebt. Dat gaat vaak al om een paar tientjes per maand. Moet je nagaan wat dat voor een heel jaar betekent."
Maar wat als je eenmaal gelijk krijgt? "De verhuurder moet de uitspraak van de Huurcommissie opvolgen", legt Ten Broeke uit. "Maar we zien ook dat dat niet altijd meteen gebeurt. Dan is het helaas nodig om naar de kantonrechter te stappen. Stop in ieder geval niet zelf met het betalen van je huur. Dan speel je ook met je eigen rechten."
Huurcommissie
De Huurcommissie is een onafhankelijke landelijke commissie waar huurders en verhuurders heen kunnen gaan als ze het oneens zijn over de huurprijs. Naast servicekosten kijkt de Huurcommissie ook naar andere kosten. Bijvoorbeeld de huurprijs zelf of als er iets kapot is aan de woning. Meer informatie over de Huurcommissie is te vinden op deze website.
Reageren op dit verhaal? Mail naar research@omroepbrabant.nl.
Krijgt u bij Mooiland geen gehoor. Dan kunnen deze wijkconsulenten uw wellicht verder helpen.
We zijn druk bezig om 2 avonden te organiseren voor alle bewoners van Mooiland in Land van Cuijk.
Hieronder vallen heel Cuijk waaronder Heeswijk, de Valuwe, Padbroek en Centrum. Haps, Vianen, Beers, Katwijk en Linden. Hierover binnenkort meer!!
NIEUWS
In gesprek met Elly Pansier,
Elly is gepokt en gemazeld als directeur bij een wooncorporatie. Afgestudeerd in bouwkunde en bestuurskunde wist zij zich altijd te onderscheiden in het menselijk aspect. Waar haar studiegenoten zich gelijk wierpen op het tekenen, vroeg zij zich eerst af hoe het prettig en comfortabel wonen zou zijn. Elly heeft geen sociale opleiding, zoals ze zelf zegt zou ze daar ook niet geschikt voor zijn. Zo krijgen de woonconsulenten van haar groot respect met welke moeilijke, soms schrijnende, situaties die te maken krijgen. Elly was gebiedsontwikkelaar onder andere in Nijmegen. Toen er minder werd gebouwd door een crisis kwam ze terecht in de wereld van sociale huur. Er is altijd vraag na sociale woningen, zo was haar gedachte.
Ze was ook directeur bij woningcorporaties in Nijmegen en Roermond. Nu alweer ruim 6 jaar bij Mooiland. Elly vindt het prettig als iets een begin en een eind heeft plus dat er wel een uitdaging moet liggen. Als directeur wonen is het veel vergaderen. Om overzicht te houden is het belangrijk van de afdelingen de grote lijnen in de gaten te houden. Het resultaat is daarna wel zichtbaar in de cijfers. Ze deelt vooral kennis met haar collega’s. Om bij te blijven leest ze veel (vak) literatuur en krijgt ze informatie aangeleverd van experts die binnen Mooiland werken.
Voor zichzelf leest ze graag filosofie en cultuur en hoe dingen vroeger waren. Bij vakantie krijgt ze vaak een unheimlich gevoel. Hoewel ze zeker tijd maakt voor haar gezin is ze graag aan het werk. En vind ze nog tijd om als vrijwilliger fondsen voor een goed doel te werven. Zoals Elly zelf zegt: “ik heb veel energie”. Ze vindt haar taak als directeur niet moeilijk. Als de uitdaging hier bij Mooiland er niet meer is gaat ze weer verder kijken. “Het moet geen routine worden, dat werkt niet voor mij.” Aldus Elly.
Wat ze moeilijk blijft vinden zijn de sloop en nieuwbouwprojecten. Daar komen zoveel emoties bij. Mensen wonen soms al meer dan 40 jaar in hun huurhuis. Dat is hun thuis. Daarom wil ze zoveel mogelijk naar de informatieavonden van deze projecten. Ze heeft nu bij Mooiland 12 van deze grote projecten gedaan en het komt altijd goed. Bewoners hebben vaak het gevoel dat het ze overkomt en zelf geen inspraak hebben. Nu er een woningcrisis is zullen mensen ook ontevreden zijn, je kan niet iedereen tevreden stellen.
Een derde van Mooiland zijn bezit staat in Land van Cuijk. Elly zou dan ook graag de focus verkleinen. Nu heeft Mooiland bezit van Apeldoorn tot den Bosch dat is een groot gebied. Daarom heeft ze ook regelmatig overleg met alle gemeenten waar Mooiland actief is. Dit vraagt veel tijd en organisatie.
Elly wil graag meegeven dat mensen op leeftijd vaak te laat gaan nadenken over de toekomst in hun huurwoning. Nu, aan het begin van de vergrijzing krijgt Mooiland 12 keer per week een telefoontje over een oudere persoon die diezelfde dag nog hulp nodig heeft. Dit aantal zal alleen nog maar oplopen. Daarom dringt Elly aan zelf op tijd na te denken hoe je als oudere toch goed en veilig kan blijven wonen. Veel mensen die alleen komen te staan in een eengezinswoning willen niet weg omdat ze in een nieuw appartement veel meer gaan betalen. Elly vindt dit niet echt een excuus, meer een reden om de discussie af te kappen. Een verhuizing staat in de top drie van grootste gebeurtenissen in een mensenleven. Ze begrijpt dat dit veel impact heeft. De extra kosten vallen vaak mee door de kleinere beter geïsoleerde woning. En omdat ze een huis van Mooiland achterlaten kunnen ze vaak voorrang krijgen. “Als de verhuizing is geweest” zegt Elly, hoor ik vaak terug van bewoners; “dat had ik 10 jaar eerder moeten doen.”
Elly weet dat de gemiddelde actieve zoektijd 10 maanden is. Er is de kwaliteitszoeker die echt een bepaald type woning wil en de woningzoeker die nú een woning wil. Voor die laatste groep is de wachttijd mits een actieve zoeker dus gemiddeld 10 maanden. 1 op de 5 woningen wordt verloot. Zo probeert Mooiland mensen met een kortere inschrijftijd ook tegemoet te komen. Op het moment maakt ze zich zorgen over de energiecrisis, nu ziet ze het nog niet terug in de cijfers van bijvoorbeeld huurachterstand, maar ze is bang dat dat nog gaat komen. Mooiland wil mensen graag helpen om prettig te wonen en te weten wat er speelt. Daarvoor is er ook een webcareteam die in de gaten houd wat er op Instagram, LinkedIn of Facebook geplaatst word. Zodat Mooiland actief mee kan denken. Het was fijn Elly te ontmoeten om ook eens een kijkje te krijgen in de directiekamer. Het is een geruststellende gedachte dat Elly altijd voor verbetering gaat. Elly dankjewel voor je tijd!
Sinds kort hebben we drie nieuwe leden bij huurdersbelangen Cuijk. Twee daarvan gaan deelnemen aan de prestatie afspraken. Zij hebben hier al een cursus voor gevolgd en zij konden al meedelen dat er al nationale prestatie afspraken zijn gemaakt (zie afbeelding hiernaast) Binnenkort gaan zij deelnemen namens huurdersbelangen Cuijk aan de onderhandelingen hierover met Mooiland en gemeente Land van Cuijk. We houden u op de hoogte via deze website en via Facebook van Huurdersbelangen Cuijk..
Afgelopen woensdag (3-5) effectief en gezellig vergaderd. Alphons van Mooiland was hierbij aanwezig.
We zijn druk bezig met de voorbereidingen voor het organiseren van een huurders avond voor de mensen uit Cuijk en aangrenzende buurtdorpen.
Binnenkort volgt hier meer informatie over, blijf ons volgen!
En schroom niet om ook met ideeën te komen, deze zijn altijd welkom!! Deze kun je sturen naar info@huurdersbelangencuijk.nl.
Fijne weekend allemaal.
Op uitnodiging van Alphonse Kemperink (wijkconsulent) waren wij dinsdag avond bij de bijeenkomst van de voorzorgcirkel. Dit is een mooi initiatief van Mooiland (sleutel tot langer thuis wonen), de gemeente Land van Cuijk, Sociom en Pantein. Dit initiatief willen ze gaan opstarten in wooncomplex de Lavendel.
Tegenwoordig hebben we te maken met dubbele vergrijzing. Er zijn veel oudere mensen, mensen worden steeds ouder en worden geacht langer thuis te blijven wonen vanwege de beperkte zorg. De voorzorgcirkel moet er voor zorgen dat senioren praktische zorg krijgen van medebewoners van het complex. Bijvoorbeeld een kleine boodschap van de supermarkt, vervoer naar ziekenhuis of doktersbezoek of hulp bij computerproblemen. Dit is nu in opstartfase we blijven dit op de voet volgen.
Controleer je huurverhoging
Veel huurders krijgen weer een huurverhoging op de mat. De Woonbond heeft een online check gelanceerd waarmee huurders kunnen controleren of de huurverhoging wel aan alle regels voldoet, of dat je de huurverhoging met een bezwaar kunt tegenhouden.
Via www.checkhuurverhoging.nl kun je je huurverhoging controleren.
De check levert dan een model bezwaarschrift die past bij jouw situatie.
Lees meer in ons nieuwsbericht: https://www.woonbond.nl/nieuws/controleer-je-huurverhoging-0
Of in het webdossier huurverhoging 2022: https://www.woonbond.nl/huren-en-recht/huurverhoging-2022