DE Valuwe
Met enige regelmaat probeer ik iemand te interviewen voor Stichting Huurdersbelangen Cuijk. Om zo de medewerkers van Mooiland maar ook de huurders van Mooiland aan het woord te laten. Dit keer het verhaal van Joke, 55 jaar.
Joke had redenen genoeg om te willen verhuizen na ruim 30 jaar op dezelfde plek te hebben gewoond. Zo vervuilde haar omgeving steeds meer. Het huis waar ze in woonde was oud en had veel gebreken. Zo was er op de badkamer geen raam of andere ventilatie waardoor het in huis heel lang vochtig bleef na het douchen. Als het zomers erg warm was rook Joke de brandlucht vanaf haar vlizo zolder. Het dak heeft namelijk geen isolatie. Vanuit Mooiland zit er een grote renovatie aan te komen. De rompslomp en overlast kan ze missen als kiespijn. Voor Joke was ook een belangrijke voorwaarde dat ze gelijkvloers wilde gaan wonen omdat ze lang zelfstandig wil blijven. Toch is ze al met al 9 jaar bezig geweest om het huis te vinden wat ze wilde. Maar nu heeft ze het gevonden!
Eindelijk de email van Mooiland met het bericht dat ik nummer 1 ben. Yes! Jippie! In de mail staat het nummer van de huidige huurder om contact op te nemen wat betreft overnames van spullen. Joke neemt contact op en ze maken een afspraak. De woning lijkt prima. Alleen is de huidige huurder nogal dwingend met wat allemaal overgenomen mag worden. Ook na de bezichtiging bleef hij appen om aan te dringen dat Joke spullen overnam. Joke vond dat erg vervelend. Met een paar dagen om te beslissen, liet Joke maandag weten aan Mooiland dat ze de woning accepteerde. Nu moest Joke een hele stapel papieren mailen. Dat vond zij lastig en eng. Er staan veel persoonlijke dingen op en je weet nooit of het goed aankomt. Joke kreeg ook geen bevestiging. Joke maakte zich hier best zorgen over. Toen ze dan ook niks van Mooiland hoorde heeft ze gebeld. Mooiland zei dat er niks was aangekomen, ik had het vast naar een verkeerd email adres gestuurd. Joke schrok zich kapot! Het duurde Joke allemaal veel te lang. Ze wilde aan de slag! Bij haar nieuwe woning werd een inspectie gedaan en moesten er verschillende dingen hersteld worden. Dat kostte tijd.
Joke had de huur bij haar oude woning opgezegd. Toen zij daar geen reactie van Mooiland op kreeg belde ze maar weer. Er was geen opzegging ontvangen aldus Mooiland. Joke kon aantonen dat zij dat wel had gedaan. Toen werden er verontschuldigingen gemompeld en gepraat over een computercrash. Joke baalde enorm van deze passieve houding van Mooiland. Had zij er niet achter aan gebeld dan had ze nog dagen, misschien weken huur moeten betalen voor haar oude woning. Het duurde lang voordat in de oude woning de (eind)inspectie werd gedaan. Kostbare tijd voor Joke, ze wist niet wat ze nog aan die woning moest doen voor ze de sleutel definitief kon inleveren. Ook duurde het lang voor een nieuwe huurder zich bij Joke meldde. Belangrijk omdat ze dan afspraken konden maken wat er werd overgenomen en wat weg moet. Uiteindelijk meldde de nummer 1 zich om de oude woning te bekijken. Een afspraak werd gemaakt en de mensen kwamen kijken. Toen werd het weer stil. Joke belde naar Mooiland hoe het er voor stond. Mooiland wist Joke te vertellen dat de nummer 1 de woning niet wilde. “Oke, vind dat ik dat nu ook weet” zegt Joke “En wanneer komt de tweede op de lijst?” Mooiland reageert vrij onbewogen. “ Daar kijken we volgende week wel naar.” Toen heeft Joke vriendelijk maar dwingend even uitgelegd hoe zij hierover dacht en dat het belangrijk voor haar is dat nummer twee snel komt kijken. Joke begint de vriendelijke en begripvolle houding van de Mooiland medewerkers te irriteren. Overal moet ze zelf achteraan. Ze is blij dat ze zes weken uittrok voor de hele verhuizing, anders had ze het niet gered. Mooiland heeft eerder vertragend gewerkt in dit hele proces dan helpend. Met de nieuwe bewoner heeft ze niet meer de tijd gehad alles goed af te stemmen wat wel en wat niet mocht blijven zitten. Allebei hebben ze een fulltime baan. Met een verhuizing kom je in een soort achtbaan. Joke zou het fijn vinden als Mooiland wat meer een actieve houding had. Begeleiding en een plan. Bijvoorbeeld: dat er bij een huisopzegging gelijk een afspraak word gemaakt voor een inspectie. Of dat je een bevestiging ontvangt dat je mail is aangekomen. Nu zit Joke prima op haar plek en heeft het goed naar haar zin. Verhuizen doet ze maar even niet meer.
Aanvankelijk woont hij in de Zadelmakersdreef. Daar werd hun oudste geboren. Die zal een jaar zijn geweest toen Oma oppaste maar buiten even een sigaretje ging roken. Hoe het gebeurde weten ze nog niet maar hun kind sluit oma buiten. Het toeval wil dat Wesley net thuis komt om wat gereedschap te halen. De voor en achterdeur zat nu op de “knip”. Wesley belt Mooiland voor hulp. Maar die geeft niet thuis, Mooiland zegt dat dit zijn eigen probleem is. Wesley belt met politie en brandweer maar niemand komt helpen. Wesley belt nogmaals met Mooiland en zegt dat hij een ruit gaat ingooien. Dat zal hem geld gaan kosten, Wesley zal de rekening daarvan krijgen. Nadat de situatie anderhalf uur heeft geduurd gooit Wesley een ruit in. De ruit is gerepareerd door Mooiland en er kwam geen rekening. Wesley is vooral boos over het feit dat Mooiland niet kwam helpen.
Ook was er een probleem met de badkamer. Het water in de douche liep nooit weg. Uiteindelijk toch maar Mooiland gebeld. Er bleek bij een restauratie dat de afvoer grotendeels was dichtgesmeerd met cement. Het probleem werd slordig verholpen en met een paar nieuwe antraciet tegels bedekt. Als Wesley vraagt waarom niet alle tegels worden vervangen zegt Mooiland: “Die tegels zijn toch nog goed!?”
Een jaar later ging de huur zoveel omhoog, wel €65.- per maand waardoor Wesley in de problemen kwam met zijn toeslagen. Op zijn huurcontract stond een bedrag nog onder de sociale huurgrens (het bedrag tot waaraan toe je huurtoeslag kan krijgen) maar in de papieren van Mooiland stond het er net boven. Medewerkers van Mooiland vertelden hem dat hij in de vrije sector huurde. Er begonnen huur achterstanden te ontstaan door de problemen met de belasting. Uiteindelijk heeft Mooiland haar papieren aangepast en kreeg Wesley gelijk. Maar er was al veel (financiële) schade geleden. Wesley heeft de huur daar moeten op zeggen en trok, uit nood, weer bij zijn ouders in. De relatie met zijn vriendin stond onder druk door alle gedoe.
In januari 2020 trekt Wesley in deze woning aan de Robijnlaan. Ook daar zit het hem niet mee. De vorige verhuurder heeft de hele woning gestript. In het plafond van de woonkamer zit bedenkelijke elektra. Het hele afzuigsysteem is verdwenen. Wesley heeft zijn vriendin, die al eerder in deze woning trok zoveel mogelijk geholpen. Ondertussen is er een paar duizend euro in gestoken om dingen te vervangen of te repareren. Mooiland stak geen poot uit. Vreemd dat deze woning op deze manier wordt aangeboden. Toen hij uit de Zadelmakersdreef ging wist de opzichter van Mooiland van bijna alles te vertellen wat er niet aan klopte.
Eind 2019 word bij Wesley Non-Hodgkin vastgesteld (lymfeklierkanker) een zwaar traject volgt. Bij toeval komt Wesley er achter dat zijn buren en de buren daarnaast en de buren aan de andere kant allemaal boven een tweede toilet hebben. Bij navraag blijkt hij daar ook voor in aanmerking te komen. Er komt een man langs die de maten en wat foto’s neemt. Eind van de week mocht hij bellen wanneer het ingepland was. Toen bleek dat er helemaal niks bekend was bij Mooiland van een tweede toilet! De man met de maten en de foto’s was met de noorderzon vertokken aldus Mooiland. Al met al heeft het meer dan een jaar geduurd voor Wesley het tweede toilet kreeg. Dus met alle chemo in zijn lijf en ziek van de behandelingen had Mooiland geen haast om het toilet te plaatsen. Bij het plaatsten van het tweede toilet hebben ze gaten moeten boren waarbij het laminaat zo beschadigde dat het moest worden vervangen. De bouwvakkers verwezen naar Mooiland. Mooiland wees naar de eigen inboedel verzekering van Wesley. Uiteindelijk gebeurd er niets, daarom heeft Wesley dit ook maar weer voor eigen rekening genomen. Het toilet wat geplaatst is werd niet vastgeschroefd maar gekit om het op de plaats te houden. Pijnlijk detail; door de chronische ziekte van Wesley had hij recht op een verhoogd toilet, er is een standaard toilet geplaatst. Het blijkt dat de vorige huurder niet alles wilde laten renoveren. Wesley vraagt of dit niet alsnog kan? Mooiland laat weten dat dit op zijn vroegst over vijf jaar is.
Wesley ervaart bij Mooiland desinteresse en gebrek aan communicatie. Hij zou Mooiland mee willen geven om mensen te helpen. Vriendelijk en empatisch. In tegenstelling tot het afschepen, de mensen eerst als mensen te zien en niet alleen denken aan hun eigen gewin